AAAI(the Association for the Advancement of Artificial Intelligence)라는 단체가 있는데 1979년에 설립됐고 생각과 지능행동(intelligent behavior)의 메커니즘에 대해 연구하는 비영리 과학자 단체라고 합니다.
이 단체 안의 세부 분과로 AIIDE(Artificial Intelligence and Interactive Digital Entertainment)가 있네요. 그리고 바로 어제까지 5일간 캘리포니아에서 11회 컨퍼런스가 있었다고 합니다. 진작 알았으면 가볼걸 그랬네요 ㅎㅎ
2013년 컨퍼런스 안내문에 나와 있는 내용들을 보면 AI를 전공하는 박사들이 아닌 예술가나 게임디자이너와 같은 현장 전문가들을(Practitioner) 위한 트랙이 따로 있는 듯 합니다.
여기에서는 AI에 대한 이론적인 발표가 아닌, 현장 전문가로서 AI를 어떻게 사용할 수 있을지에 대한 아이디어를 발표하도록 하고 있습니다. 게임을 개발하거나 기타 다른 예술활동을 하면서 경험한 것을 기초로 말입니다.
http://www.aaai.org/Conferences/AIIDE/aiide13.php
그러면서 예시 주제를 아래와 같이 제시했네요.
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Eample Topics (List is Suggestive Only)
- AI in Game Design: AI as a source of novel game mechanics and genres
- AI-Based Production and Authoring Tools: Behavior-building, design frameworks, telemetry-supported game design, content authoring support, scripting, sketch-based authoring, automated playtesting
- AI Techniques for Games: Planning, reinforcement learning, search, neural networks, Bayesian models, evolutionary algorithms, case-based reasoning, constraint programming, utility-based approaches, animation, camera control, tactical/strategic decision making, terrain analysis, opponent modeling, dynamic difficulty adjustment, spatial decompositions, path planning
- AI Storytelling: Interactive drama, story generation, character development
- Autonomous Characters, NPCs, and Virtual Humans: Personality, emotion, believability, natural language processing, learning, cognitive modeling, crowd simulation, social robotics
- Procedural Content Generation: Level generation, progression design, behavior adaptation
- Commercial AI Implementations Case studies, implementation analysis, comparative evaluations
- AI in Novel Entertainment Applications: Entertainment robotics, virtual/mixed reality, mobile device games, geo-location based games, games for human-computation
- Computational Creativity and Generative Art: Painting, poetry, story, humor, music
- AI in Games for Impact: Training, education, intelligent tutoring, games for health, gamification
확실히 게임과 관련한 것들이 많은데, 아무래도 게임이라는 장르가 만들어 진 캐릭터로(사람이 출현하지 않는) 가상 현실(영화나 드라마 처럼 현실 공간이 보여지는 것이 아닌)에서 진행되다 보니 인터랙티브 스토리텔링, 멀티플 패스 스토리 텔링 등 인공지능과 관련한 다양한 요소를 실험하기에 적합한 장르이기 때문인 것 같습니다.
창작하는 컴퓨팅(Computational Creativity and Generative Art)관련하여서는 주제만 간단히 소개되어 있네요. 앞으로 이 부분에 대한 정보를 좀 모아보도록 하겠습니다.
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